06.09.2013

- Lagde egne radioprogram som tenåring, og nå er jeg her!!!



Dette er aller første gang jeg skriver blogg så dette er helt nytt og uvant, og ikke så lett og vite hva man skal skrive. Men jeg kan jo begynne med og fortelle litt om meg selv.

Mitt navn er Maria Therese Romsdal Oskal, er 26 år og er fra Alta. Min aller største intresse er musikk og alt som har med musikk og gjøre. De siste 4 årene har jeg jobbet på en bondegård med melkekyr, og trivdes godt med det. Men har likevel lenge hatt en liten drøm om å finne ut hvordan det er å jobbe i NRK Sàpmi, helt siden da jeg som tenåring satt hjemme på rommet mitt og hørte "Kàkaos" og "Viimmat Bearjadat" på radio, og lagde og tok opp egne "radioprogrammer" på en gammel kassett/cd-spiller sammen med venninna mi. At jeg noen år senere faktisk skulle havne her er litt rart å tenke på.


I dag er det fredag og vi har nå hatt vår første uke her på huset, og så langt trives jeg veldig bra her. Må innrømme at første dagen var jeg noe nervøs da jeg gikk inn døra til NRK. Jeg kjente ingen av de andre praktikantene og ikke Berit heller, henne hadde jeg bare sett på tv. Men da jeg møtte de andre fant jeg fort ut at dette er en skikkelig trivelig gjeng, og Berit som er vår sjef, og en av våre mange lærere her, er bare grei og tar godt vare på oss. De andre ansatte her er også kjempe greie og hjelpsomme.


 

 


Det har vært mye informasjon og mye å sette seg inn i, og vi har bare så vidt begynt. Men det er spennende og interessant! Vi har bl.a vært innom tv-studio, vært med og sett tv-opptaking av Sametingsvalg-debatten, sett litt på dubbing av Mànaid-tv, fått hver vår Iphone 5 som vi skal bruke bl.a som arbeidsverktøy, og vi har begynt og skrive denne bloggen. I går ettermiddag var jeg og så på når Berit var nyhetsoppleser på Oddasat. Først fulgte jeg henne på prøveopptakingen, og så fikk jeg bli med inn i kontrollrommet under direktesendingen. Det var interessant og se hvordan alt egentlig foregår.

Den største utfordringen for meg her har hittil vært språket, siden jeg har norsk som morsmål. Så selv om jeg forstår det aller meste når folk snakker samisk og kan prate en del selv, så kan det likevel bli litt vanskelig av og til. Men jeg ser nå at det går seg til ganske fort, og etterhvert skal jeg også begynne og skrive bloggen på samisk. Og jeg ser frem til å lære og oppleve alt som vi skal gjennom de neste 6 månedene. :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar