03.10.2012

20 jagibeaivi / halvveis til 40

Otne de guđđen mun ge daid gohčoduvvon "tenårings"jagiid. Go otne lea mus jorba beaivi, šadden jo olles 20 jagi. Ferten muitalit ahte mus lea máilbme buorremus bargoskihppárat! Go sii, dat golbma eará oahpahallit ja min oahpaheadji Biret, ledje gáhkku ja jieaŋa buktán bargui. De mii álggaheimmet bargobeaivvi gáhkkuin ja jieŋain, hui buorre iđit borramuš ;-)

Mis lea olles dán vahkku kursa journalistihka birra, de dán vahku ii leat mis nu olu praktihkálaš barggut. Teoria ii láve leat nu somá, muhto dát gal lea mu mielas hui miellegiddevaš. Go leimmet gáhkku borran de lei mis kursa mii bistii measta jo beaivvi. 


Maŋŋá barggu vulgen mun ruoktut, muhto doppe bidjojin seamma leavttuin olggus, dan dihte go sii ledje gusto ráhkaneamin doaluide. Dan bottu sii dan dahke de fitnen mun tuvrra vázzimin/viehkamin, ledjen vel mu ponni váldán mielde. Dál velohálan mun seaŋggas nágirčalmmiin ja lean duhtavaš beivviin. Guossit leat jorran dan rájes go mun bohten tuvrras ja ain lea vel guossit (dii. lea jo measta 23:00). Ja šaddanbeaivve dearvuođat leat aistton "tikken" beaivvi sihke telefuvdnii ja facebookii. Dál de beasan nohkkat moji njálmmiin :-)
_______________________________________________________


I dag har jeg fått høre "halvveis til 40" utrolig mange ganger! Men det er vel en del av det å fylle 20 år. Hadde en utrolig bra start på arbeidsdagen idag. De besteste beste arbeidskollegaene mine, de 3 andre praktikantene og læreren våres Berit, hadde tatt med kake og is som vi spiste til frokost :-D Ellers fortsatte dagen som normalt. Den her uken har vi kurs om journalistikk, mye teori om nyhetsjournalistikk. Vanligvis er jeg ikke så glad i teori, men dette var jo litt interessant noe om gjør det artigere og letter å følge med.

Etter endt arbeidsdag dro jeg hjem, men der ble jeg jaget vekk like fort. For der var de i full gang med bursdagsforberedelser. Så da tok jeg meg like så greit en spaser/joggetur med ponnien på slep enda :-) Nå er øynene mine litt smale etter en koselig og bra dag, så det var godt å legge seg i god senga mi. Har hatt gjester siden jeg kom hjem fra turen og enda så er det gjester her (klokken er nærmere 23:00). Bursdagshilsninger har tikket inn i hele dag både på telefonen og på facebook, noe som er da kjempe koselig og varmer et 20 år gammelt hjerte ;-) Nå skal jeg legge meg med et smil om munnen! God natt og sov godt...



Mu ponni otná tuvrras/ponnien min på turen våres i dag. (Mr. No Name)




Veahá mu 20 jagibeaivvis/litt av 20 årsdagen min


Čálli/skrevet av: Máret Ingá Smuk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar