17.12.2013

Studiebesök och shopping i Oslo

Förra veckan var vi i Oslo för att besöka NRK Marienlyst. När vi kom till Oslo på måndagen så sprang vi runt i alla butiker och shoppade en del. (Jag hann även springa vilse). Har inte varit i Oslo tidigare så för mig var det ganska svårt att hitta, tur att det finns GPS på telefonen! :-)

 

Oslo city

 

Vi bodde på Rica Hotell som ligger mitt i centrum, väldigt skönt! Nära till shopping och restauranger. Vi skämde bort oss själva med god mat på olika restauranger varje dag.

 

 

På Marienlyst var vi tisdag, onsdag och torsdag. Där fick vi rundvisningar på alla olika områden så som nyheter, barn-tv osv. Det var väldigt intressant och roligt att se. Det var så himla stort! Om jag inte minns helt galet så jobbade det kring 2500 personer där. Jag la märke till att dom som jobbar där inte visste namnet på så många, bara de som dom jobbar mest med. Det tycker jag förklarar ganska bra hur stor arbetsplats Marienlyst är.

 

En dag fick vi även en omvisning på stortinget. Där har NRK egen radiostudio och eget kontor med samma möjligheter att intervjua människor som på Marienlyst. Dom har samma möjligheter att kunna redigera och producera därifrån också. Väldigt praktiskt berättade en journalist eftersom att det ligger mitt i stan. Marienlyst ligger en bit utanför centrum, dit var vi tvungna att ta tunnelbanan. På stortinget hann jag snabbt se Jens Stoltenberg. Vilket var ganska häftigt eftersom att han är den enda norska politikern som jag vet om.

 

Vi fick se flera olika studios där man spelar in dagliga program. Bland annat dags-revy studion, sport studion och en liten studio vars man spelar in teckenspråks-tv.

 

 

 

Jag i teckenspråks studion

 

På torsdag kväll satt vi i publiken till nytt-på-nytt. Det var riktigt roligt! Vi skrattade och klappade händerna som galningar för att det skulle bli bra produktion till tv :-) Det var spännande för mig också även fast jag aldrig ens hört talat om det programmet eller visste att programledarna var kändisar här i Norge. Nu förstår jag hur viktig publiken är för en del tv-program. Ett humorprogram som spelas in i studio skulle ju inte vara samma sak utan en publik på plats som skrattar och tjoar.

 

Gänget tillsammans med nytt-på-nytts programledare :-)



 

Det blev en del turistande också. Här står vi utanför Norges kungliga slottet

 

Det var en jätterolig vecka och ett minne för livet! :-)

 

 

Erica 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar