28.02.2013

Min sista dag, men äventyret fortsätter!

Hello!
För snart ett halvår sen så kom en nervös jag in på NRK Sápmi och skulle börja som praktikant. Jag hade aldrig träffat resten av praktikanterna och undrade om jag skulle kunna bli vänner med dom.  Jag visste inte vad det här halvåret skulle ge mig och visste inte om jag skulle trivas här, det var mycket som for genom mitt huvud.

Idag, min sista dag som praktikant och på NRK Sápmi, kan jag svara på mina egna tankar. Tiden här har varit helt fantastisk, jag har lärt mig mycket nytt och förstått hur det egentligen fungerar hur man gör TV och radio :) Har lärt mig så jätte mycket så mitt huvud nästan spricker :P

Men hur var det med praktikant kollegorna då? Fick jag kontakt med dom? Självklart fick jag det :) Dom är helt underbara. Dom är varma, öppna, vänliga, roliga, uppfinninsrika och mycket mer. Om jag ska skriva mer om dom så kommer inte denna dag räcka till :) i deras sällskap har jag haft mycket roligt och trivits. Tillsammans med Vano, Máret Ingá och Máijá har vi gått igenom praktikant tiden och hjälp varandra när vi behövde det :) Jag skulle inte önska andra arbetskamerater än dom om jag fick välja :D

Resten av NRK Sápmi har också varit bara snälla med oss :) Hjälpt oss vid svårigheter, tagit in oss med öppna armas och så mycket mer! Så NRK Sápmi är en fantastisk arbetsplats till alla er som undrar det :)

När jag håller på att skriva hur alla har varit så måste jag ge en stor eloge till Berit som också har följt och väglett oss genom den här tiden. Hon har varit med överallt och hjälpt vid minsta svårighet. Även om det kanske jag som måste hjälpa henne lite i det tekniska planet, som hur man gör vissa saker på datorn, telefonen och sånt så har hon lärt mig mycket :) Roligt att vi kan utbyta lärdommar eller hur man nu säger :D

Nu är det som sagt min sista dag som praktikant och min sista dag på NRK Sápmi. Jag "flyttar" hem igen imorgon. Fast inte helt, jag flyttar till Kiruna för att börja jobba på SVT som Oddasat journalist :) Så snart så kommer ni få höra min röst ibland på Oddasat klockan 17.30 svensk tid och norsk tid och tyvärr så vet jag inte den finska tiden....

Men nu ska ni få se bilder från praktikant tiden :)

 En av de första dagarna här

Någon av alla våra kusdagar :)

 Direktsändning i höstas för sametinget :D

Direktsändning 

 Vi lärde oss interjuvtekniker under någon av alla kurser vi hade, det var mycket som man skulle minnas :)

 BOLLHAV! :D


Här kommer lite bilder från vår Oslo tur vi hade under hösten :)




Matprogramm har vi också hunnit att göra :)



 Och göra TV-repotage till Oddasat :)


Här med vill jag tacka för mig och den här tiden :) Den var som sagt helt awesome! Så tack till Máijá, Vaino, Máret Ingá, Berit och alla andra på NRK som har gjort den här tiden så bra som det har varit :D Jag kommer sakna er!
/ Máren Iŋgá

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar