17.10.2013

Direktesending fra åpningen av Sametinget

Tirsdag denne uka var det åpning av Sametinget. NRK Sàpmi hadde direktesending på TV fra seremonien, og vi praktikantene fikk være med under hele produksjonen. Helt fra opprigging søndag, planlegging og "generalprøver" mandag, og selve sendinga på tirsdag. Jeg og Linn M. var kabeltrekkere for hver "vår" kameramann. Visstnok en viktig jobb har jeg skjønt, som jeg ikke engang hadde hørt om før på mandag. Og etterpå var det nedrigging og pakking av alt utstyret. Det ble lange dager, men det var artig. Dette er noe som jeg vil gjøre mer av!

(Vi fikk til og med se kongen og kronprinsen.. ;)





Slektninger i arbeid; Linn M. var Bengt Roger sin kabeltrekker. Her fra prøvene dagen før åpninga.




Gjengen følger med.





Herfra ble det hele styrt: regi, tv-bilder og lyd.




         
                                      







Headsett må man ha så man hører regien.




Her testes det at ting funker. Bare 1 time igjen til sending!




Sendingen pågår; kongen taler! Her inne i regirommet i "bussen".






..og etter sendingen fikk vi tid til å ta bilde av kongen og kronprinsen når de kom ut igjen etter seremonien. Litt spennende ja :)







En bitteliten del av en stor gjeng NRK-folk som var på Sametinget; praktikanter sammen med reporter Piera, og kameramann Tor Egil, som jeg var kabeltrekker for.




Evalueringsmøtet etter sendingen: Fornøyd gjeng! :)

Og med det var Sametingsåpningen over for denne gang, 4 år igjen til neste.





Skrevet av: Maria T.
Foto: Maria T.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar