16.01.2013

Njuolgga radiosátta - Direkte radiosending

Dán vahku leat mii bargan radioan. Mii leat hárjehallan ráhkadit radioprográmma ja otne lei mu vuorru "sáddet" sáddaga. Dat ii gullon gal radios, muhto dáhpáhuvai de go livčče albma duođas. Mun ledjen válljen Radiosiidda lágidit ja ledjen prográmmajođiheadji dan botta mus lei teknihkár veahkkin Torgeir Varsi, go eat leat vuos oahppan nu gohčoduvvon "selvkjør", dat mearkaša ahte don galggat bargat buot ies, galggat birget teknihkára hága.

Mu stuorámus fáddá lei hárjehallama birra. Mus finai studioguossi Vaino geas mun jarahin veaháš rumašideala birra jna. Vaino lei maiddái mu reportár guhte finai jearahallamin Bireha min intervju appan Report-IT, dan botta go Biret lei hárjehallamin.

Vaikko šadde moadde váttisvuođa de manai gal bures, muhto boahtte heave (jus jo šaddá) de gal varra gullo dat sátta álbma duođai radios, ja dalle gal doaivumis manná njuovžileabbot. Lei somás vásáhus, radion lea gal somá bargat, muhto ii leat gal seamma somá gullat iežas jiena doppe.

______________________________________________________


Den her uken har vi jobbet med radio. Vi har øvd oss på å lage våre egne radioprogrammer, og idag var det min tur å "sende" sendingen min. Den ble ikke sendt på luften, men alt foregikk som om det var på ekte. Jeg hadde valgt å holde "Radiosiida" og var programlederen der mens jeg hadde teknikker Torgeir Varsi til hjelp. Vi har enda ikke lært "selvkjør", det vil si at vi skal klare oss sjøl og gjøre alt sjøl, da skal man klare seg uten tekniker.

Det største temaet mitt idag handlet om trening og kroppsidealer. Jeg hadde en studiogjest, Vaino, som fikk svare på spørsmål om akkurat trening og fokuset på kroppsidealet idag osv. Vaino var også min live reporter. Hun var å intervjuet Berit, mens hun trente med iphone appen vår Report-IT som brukes når vi intervjuer med iphonen.

Selvom det skjedde en del tekniske feil ol. under sendingen min så gikk det bra, men neste gang (om det blir) så er det nok ordentlig direktesending, og forhåpentligvis er det mer flt i sendingen min da. Det var en artig opplevelse, det er artig å jobbe med radio, men dog ikke like artig å høre sin egen stemme på radioen.




Čálli/Skrevet av: Máret Ingá Smuk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar