21.09.2012

Praktikant Máret Ingá



Vel, nå skal vi praktikanter begynne å blogge om det å være praktikant på NRK Sápmi. Blogging er noe helt nytt for meg, så dette er da mitt aller første innlegg. Kan starte med navnet mitt som er da Máret Ingá Smuk og fyller 20 år i oktober. Er oppvokst i Karlebotn, en bitteliten plass som jeg gjerne kaller for verdensnavle, som ligger da i Nesseby kommune.  Jeg studerte studiespesialiserende ved Vadsø videregående skole og flyttet deretter til Tromsø for å studere språk i et år. Så på våren flyttet jeg altså til Karasjok (noe som jeg trodde aldri kom til å skje). Planen min var da egentlig å fortsette å studere på Universitet til høsten, men så fikk jeg tilbud om praktikant stillingen som jeg hadde søkt på hos NRK Sápmi. Noe jeg ikke kunne takke nei til, for jeg hadde hørt så mye positivt om dette opplegget og det virket jo kjempe spennende.

Kan også fortelle at jeg er en reindriftssame og er oppvokst i en stor reindriftsfamilie i og med at både moren og faren min er reindriftssamer. De er begge oppvokst i storfamilie, så har et veldig vidt slektstre. Noe som kommer godt med når det er snakk om bursdag, julaften ol. ;-) Moren min er fra Karasjok så har mange slektninger og kjente her.
 








Ellers bruker jeg fritiden min på venner, hester og trening. Har holdt på med hester siden jeg var 2 år og når jeg var 14 år gammel så kjøpte jeg meg min egen (stabeist og ramp av en) hest. Så har brukt utrolig mye tid i stallen opp gjennom årene. Når det gjelder trening, så varierer jeg utrolig med treningsformene. Er ikke medlem i noen klubber eller lignende så trener det man kan ute i naturen som jogging, skigåing osv. Jeg liker å være med på sal timer så det er utrolig synd at Karasjok ikke har treningsstudio. Ellers digger jeg å trene styrke, så heldigvis har NRK Sápmi et lite styrke rom hvor man får pumpet litt jern. :-D

























Vet ikke helt hva annet jeg skal fortelle om meg selv. Men kan fortelle litt mer om hvordan idéen om å søke på praktikant stillingen startet og hvordan historien min på NRK Sápmi begynte. Det hele begynte vel med at jeg var så usikker på hva jeg ville studere etter det ene året i Tromsø, så jeg begynte å vurdere å ta meg et fri år og jobbe istedenfor. Det var da jeg fikk anbefalinger av kjente om å sjekke NRK Sápmi sin nettside hvor de søkte etter praktikanter. Jeg ble nysgjerrig på dette og spurte da kjente som hadde tilknytning til NRK Sápmi om stillingen, jeg spurte også en tidligere praktikant om hvordan hun syntes det var og om hun anbefalte å søke. Fikk da bare positive tilbakemeldinger og fikk ofte høre at jeg var nødt til å søke. Søknaden eller CV’n ble sendt og jeg ble innkalt til jobbintervju. Fikk da vite at jobbintervjuet skulle skje via skype. Har aldri vært noe ivrig skyper heller, så dette skulle bli spennende. Etter jobbintervjuet så måtte jeg gjennomføre et språk test via mail. Etter en stund ble jeg oppringt av NRK Sápmi og de gratulerte meg med praktikant stillingen og ønsket meg hjertelig velkommen, da ble jeg først veldig sjokkert for hadde ikke forventet at jeg skulle få 1 av de 4 plassene, men så ble jeg bare super glad og spent!

Hadde aldri trodd at jeg skulle prøve meg på journalistikk, men nå sitter jeg altså på NRK Sápmi og skriver. Vi har lært utrolig mye på de 3 ukene vi har vært her og jeg tror at disse 6 mnd. Kommer til å gå sykt fort! For vi har enda mye å lære å oppleve, gøy gøy gøy! :-D Brukte å si når jeg var yngre at jeg skal aldri flytte til Karasjok og jeg skal heller ikke bli journalist, så må bare si “Never say never!“

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar