24.09.2012

Praktikant Vaino


Iphone, blogg og fotografering er det som har står på timeplanen for tiden, Og vi har da opprettet egen blogg for å fortelle om oppholdet vårt som praktikanter hos NRK Sápmi.
Den første dagen startet med å hilse på de andre praktikantene og Berit. Vi satt ikke lenge før vi fikk en helt ny Iphone 4s. Det kan jo gjettes hva facebookstatusen ble. Ikke nok med det kom et helt nytt speilrefleks kamera springende mot oss, kult sier du, awesome sier jeg! Og da må det jo sies at kollegaene her på huset ble ikke bare litt, men veldig misunnelig. Det kan jeg jo forstå i og med at vi som nye jyplinger kommer vankende inn døren og det har ikke gått ei uke en gang og får splitter nytt kamera.



Sannsynligheten for å flytte til Karasjok var vel egentlig ganske liten med tanke på at det er vanvittig langt nord, og hvis man tar den veien via tre land som jeg tok føles det enda lengre. Hvis noen lurer er det 154 mil fra Røros. Men sannsynligheten var der og stor nok til at jeg pakket sakene og kjørte de 154 milene for å jobbe i Karasjok hos NRK Sápmi. Men navnet mitt er Vaino Rensberg og jeg har rundet 20 år. Hvor jeg kommer fra er et godt spørsmål fordi jeg har flyttet litt rundt her og der, men er bosatt på Røros, men i bunn og grunn kommer jeg fra min mor kom jeg til å tenke på. Jeg er også halvt svensk og driver med reindrift på den svenske siden, nærmere bestemt Ruvhten Sijte. Fotball er noe som interesserer meg og samt generelt idrett.






Tidlig en tirsdag morgen i juni ringer Berit, «Hallo, det er Berit Nystad fra NRK Sapmi som ringer. Du har fått jobben». Ny våken som jeg var måtte jeg gni meg ekstra i øynene for å få med meg hva hun egentlig sa og dobbelt sjekke om jeg faktisk drømte. Det gjorde jeg ikke;) Jeg hadde egentlig innstilt meg selv på at jeg skulle dra til Sydney et halvt år og studere idrett, men det ble en litt annen retning og noen minus grader kaldere og vips nå sitter jeg her i Karasjok og skriver på bloggen. Kult!
Jeg søkte som praktikant hos NRK Sápmi av den grunn at det først og fremst er alt for få sørsamer som kan snakke språket og er interessert i media, og det er noe som må ta det ansvaret for at sørsamiske saker og språket skal synes. Å jobbe som praktikant i NRK Sápmi ser jeg på som en golden ticket for nettopp å få lært seg mediefaget, praktisere språket og ikke minst får prøvd seg til å se om dette er noe man kunne tenke seg til å jobbe med i fremtiden.
Akkurat nå i skrivende tid og etter 3 uker kan jeg anbefale alle til å søke som praktikant og følger dere med får dere se masse morsomt som vi skal igjennom dette halve året.
Peace out;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar